2005

Besøg nr. 60 21 Januar . 2005

Mamette, Louise, Peter L, Michael tager HH Feries fredag morgen klokken 06.15.
Der spises morgenmad på færgen, mor har sørget for det hele hjemmefra.
Vi stopper på Mcdonald i Ljungby og drikker kaffe.
Klokken ca. 10.00 er vi fremme ved huset, bilen gled ud en enkelt gang i Månstorp men jeg fik hurtig styr på den igen. Det var super hamrende glat og der lå et smukt lag sne på 10 cm over alt i skoven. Solen skinnede og himlen var helt blå. Det var helt vindstille. Der har været en meget hård storm i området og derfor lå der træer overalt på vejene.
Da vi ankom til huset gik vi i gang med at lave en plan over alle de ting der mangler at blive lavet i huset. Da der var gået 2 timer var alt målt op af Pede og Louise havde beskrevet alle de ting der skal udføres over tid. Der blev nu serveret frokost og mor havde lavet The. Der var ingen vand i huset så hun havde været ude og hente sne som hun havde kogt. Det smagte fantastisk godt. Vi vil aldrig glemme denne kop varme the, som var så dejlig især fordi vi var gennemfrosne.
Jeg medbragte lidt øl til Maggan & Bengt som er vores nye naboer. De kigger efter huset.
Vi kørte hjem igen klokken 12.30 og stoppede på vejen hjem i City Gross hvor vi shoppede lidt herlige madvarer.
Vi nåede med held og lidt dumdristig kørsel færgen klokken 16.30 og klokken 17.00 var vi igen hjemme hos Carl, August , Fie hvor vi fik serveret en dejlig aftensmad. Vejen til Markaryd bliver ny lavet om til motorvej så fra oktober 2006 vil det være en sand fornøjelse at køre op til huset

Besøg nr. 61 21 April 2005

Afgang Torsdag klokken 13.30 med H.H Ferries. I bilen er Peter Berthelsen, Peter Lagoni, Henrik Berthelsen og Michael Lagoni. Vi har lejet en stor trailer hos Europcar, den er fyldt op til randen med græsslåmaskine, slagbænk, årer, trælægter, 2 fyldningsdøre som vi har hentet hos J.J Jensen nedrivning. Pris 700.- kr. pr. dør. Vi har endvidere medbragt en tørretumbler som Mamette og Peter har doneret. Der er 32 meter almue dørpanel med og 11m2 gulv til en af skunkene. Torsdag aften spiser vi Fie´s hjemmelavede Lasagne, den smagte som en drøm. Klokken 22.30 ankommer Michael Mathiesen og Torkild i hans nye Kia.

Fredag morgen den 22 April spiser vi en dejlig morgenmad i køkkenet og dagens arbejde begynder. Peter Lagoni monterer døre på 1 salen, Mathiesen og Torkild laver skunke på 1 sal og på et tidspunkt skulle der gerne være et toilet i en af skunkene. Peter & Henrik drikker massere af øl og laver den fineste karm rundt om vinduet i køkkenet. Michael monterer dørhåndtag, høvler dørtrin ud til køkkenet og kører en tur indtil trælasten i Vetlanda for at hente lidt brædder. Sidst på dagen får jeg besøg af en person der skal give et tilbud på at renovere skorstene.

Fredag aften spiser vi stegeål som Torkild har medbragt fra Gilleleje. Der spises i alt 5 kg til en pris af 130.- pr. kilo. Der drikkes på hele turen 8 rammer øl til 95 kr. pr. ramme, 2 liter snaps, gajol snaps, Whisky, sodavand m.m.. Fredag nat ankommer politimanden Garfort

Lørdag morgen spiser vi en dejlig morgenmad og Garfort river haven, det er skønt vejr foråret er på vej. Peter Lagoni laver dørene færdig og skunken i det lyserøde værelse får lagt et nyt gulv. Der skiftes pærer i de lamper der lyser op på skorstene og det flotte nyvaskede sofabetræk monteres på den hvide hjørnesofa. Lørdag aften griller vi oksetyndstegs filet, med bagt kartoffel og sovs. Vi drikker rødvin og ender oppe på 1 salen hvor vi drikker kaffe og fortæller løgn historier.

Vi besøger endvidere vores nye naboer Maggan og Bengt der tilbyder at vi gerne må benytte deres kæmpe lade til at opbevare ting og sager i. Der bæres en masse ting der over.

Søndag morgen gør vi rent og kører hjem for denne gang.

Besøg nr. 62 13 Maj 2005

Afgang Fredag klokken 13.00 med H.H Ferries, i bilen sidder Ollie, Eva, Fie, Carl & August. Turen op til huset tager 4 timer da der er en del vejarbejde på E4 - Da vi ankom pakkede vi ud hvorefter vi gik ind til vores naboer for at sige hej. Klokken 18.00 ankom Rikke, Eric & Haldan. Vi spiste god aftensmad og hyggede i køkkenet. Eva lavede bagte kartofler med fyld.
Lørdag morgen spiste vi morgenmad med friskbagte boller, derefter kørte vi ind til Eksjø og endte traditionen tro på den hyggelige Cafe Lennarts. Da vi kom hjem igen lavede vi dejlig frokost, bål i haven og vi grillede marsmellows som vi havde købt i Paris, de smagte super godt. Drengene gravede nede bag i haven de havde fundet en gammel mødding hvor de fandt alle mulige gamle ting og sager, det var en stor oplevelse for dem. De lavede et museum og viste os tingene.
Om aftenen grillede vi og endte med at hygge snakke oppe i den smukke stue.

Søndag klokken 11.00 kom vores søde naboer til kaffe og kage, de medbragte svenske ”bullar” og vi havde bagt dejlig kage. Da de var gået gik vi en lang tur ud i skoven, vi gik til venstre ud forbi den gamle skole og gik i retningen mod Slätte, hvor vi slog lejer i skoven for at drikke vand og spise lidt slik. Michael blev bidt af en flåt og har været på skadestuen og behandles nu med Pencillin i 10 dage. Da vi kom hjem igen spillede vi badminton med Carl & Ollie.

Vi slog græsset men den nyrenoverede græsslåmaskine. Om aftenen lavede vi bål der var totalt vindstille og vi sad udenfor til klokken 21.00. Der er kommet 6 fugleæg i Louises & Mathiesen fuglehus.

Vi havde problemer med låsen til huset og vi gav os til at prøve at bryde koden i alt 1000 kombinationer, vi tog hver 100 men det lykkedes aldrig at genåbne låsen, den må være gået i stykker. Vi fik monteret en ny.

Mandag morgen var pinsen forbi, vi gjorde gennemgribende rent i huset og klokken er nu 15.30 og vi sidder på færgen på vej imod Helsingør, endnu engang tak for en dejlig tur.

Besøg nr. 63 19 Maj 2005

Vognen er på vej til Sverige klokken er 13.00 og vi har lige været oppe på færgen og købe lidt slik, i bilen sidder en masse drenge, Sebastian & Philip Saabye, Carl Lagoni, August Lagoni, Sophie og Michael. Vi er kørt i forvejen op til huset og klokken 18.00 ankommer Jacob Saabye og Marlene. Vi griller og sidder og snakker i køkkenet til den lyse morgen, vi går først i seng klokken 03.00. Vi får talt om alt mellem himmel og jord men den primære debat omhandler børn.

Lørdag morgen laver vi dejlig morgen mad og resten af dagen går med at hygge i huset, vejret er ikke så godt og vi har alle sammen brug for at slappe af. Vi laver dog bål, hule i skunken og Lørdag aften ligger vi og slapper af på sofaen samtidig med at vi ser det årlige Melodi Grand Prix.

Søndag kører vi hjem klokken 11.00 men på vejen besøger vi Bjarne, Caroline, Cornelius, Veronica, der netop har købt et 200 år gammelt hus i Klippan, Sverige. Pris 300.000 svenske kroner. De viser os det hyggelige hus og vi får en snak med deres naboer. Vi er hjemme i Helsingør igen omkring 17.30 ….meget trætte.

Besøg nr. 64 3-4-5 juni 2005

Fie tager på pigetur sammen med Mille, Lulu, Sandie.
De hyggede i huset hele weekenden, hørte gamle 80 er lp´er til klokken 04 om morgenen.
Slappede af hele lørdagen hvor vi lå i sofaen og snakkede.
Vi lavede super dejlig mad, og grillede på terrassen.

Besøg nr. 65 10-11-12 juni 2005

Fie, Carl, August, Michael, Merethe & Peter Berthelsen tager til Hyltan.
Vi tager af sted Fredag klokken 13.00 og ankommer til huset klokken 17.00.
Merethe laver en dejlig Chauteau Briand og der bliver spillet børnematador.
Carl banker Merethe & Peter i spillet flere gange.
Michael slog græs og vi var på besøg hos vores naboer, hvor vi så deres nye høns.
Der blev monteret nogle håndtag, renset grill og der blev monteret labels på hele
El anlægget så man ved hvilke sikringer der tilhører de respektive områder i huset.
Lørdag kørte vi en tur ind til Eksjø hvor vi gik på Cafe Lennarts. Det regnede hele dagen.
Søndag klokken 12 kørte vi hjem igen efter en dejlig afslappende weekend.

Besøg nr. 66 19 juni 2005 – 2 juli 2005

Fie, Carl August & Michael tager til Hyltan for at holde sommerferie.
Vejret var fantastisk i hele perioden vi sad hver morgen på verandaen og spiste morgenmad.
Vi gik ture i skoven og fandt en ny sø meget tæt på huset ( Ekanäs søen ) her mødte vi ligeledes det par der har købt den gamle skole. Vi fiskede ved Skede søen og en af dagene så vi en vandrotte med det resultat at Fie ikke skulle ud og bade mere.
Vi kørte en dag til Jönköping hvor vi shoppede og spiste frokost på Mcdonalds i hovedgaden.
Vi fik overført nogle penge til Foreningssparbanken.
Der blev endvidere bruget en del energi på at finde nøglerne til vores Opel Zafira idet de en morgenstund pludselig var væk. Vi tilkaldte en sos assistance til at afhente bilen og kørte den ind til Eksjø hvor der skulle laves nye nøgler til bilen. I 3 dage havde vi ikke nogen bil. Vi fik dog lov til at låne en lille suzuki swift at vores nabo og Michael kørte til Vetlanda for at købe lidt mad. På vejen hjem skulle han gøre plads for en modkørende bil med det resultat at han kørte i grøften. Bilen sad fast og der måtte assistance fra en svensk familie til at hive bilen op fra grøften igen..
Vi mødtes endvidere en dag med Martin Freitag og hans familie i High Chaparel.
Vi gik mange ture i skoven og fandt insekter og gravede jordbærplanter op af jorden som vi plantede i haven. Vi fik skovet en del træer i baghaven, vi plantede kartofler og malede det gamle das. Vi var ligeledes til kaffe oppe hos bonden, det var ganske hyggeligt.

Besøg nr. 67 26 August 2005 – 28 August 2005

Fie, Michael, Carl & August kører til Sverige Fredag klokken 13.00
Vi ankommer til huset klokken 16.00. Vi lavede god aftensmad og hyggede oppe i den dejlige stue med guf, gode dvd fil. Om morgenen lavede Fie sine velkendte hjemmelavede boller og det hele blev indtaget oppe i stuen. Klokken 11 kørte vi en tur ind til Eksjø hvor vi gik på Lennarts med drengene. Da vi kom hjem spillede vi fodbold i haven. Vi gravede kartofler op i baghaven. Senere på dagen gik vi en lang tur i skoven hvor vi brugte meget tid sammen med drengene på at studere forskellige insekter. Vi skød med den nye luftpistol som Michael havde fået af sine kollegaer fra Vester Kopi til den store sommerfest han netop havde afholdt. Vi gravede lidt i baghaven og fik fjernet en del af de sten der stak op af jorden. I denne forbindelse fandt vi en meget flot rund slibesten som har været anvendt i gamle dage. Den er nu renset og står flot og pryder på den store pejs. Lørdag aften hyggede vi igen oppe i stuen med bløde madrasser, tæpper og ren råhygge.
Søndag klokken 11 kørte vi hjem efter en grundig omgang rengøring i Huset.

Besøg nr. 68 16 September 2005 – 18 September 2005

Fie, Michael, Carl, August, Fille, Christian, Ellen, Jacob Albæk kører til Sverige om Fredagen.
Vi ankommer en smule før familien ( 17.30 ) Albæk og gør klar med vin, chips til de ankommer klokken 19.30. Vi spiste god aftensmad og hyggede om aftenen.

Lørdagen morgen lavede vi stort morgenbord med de legendariske boller og derefter kørte vi alle sammen ned til Skede søen for at fiske med børnene. Vi havde det skønneste efterårsvejr og sad i 3 timer nede ved søen. Vi kørte tilbage til huset og samlede brænde til at lave et bål. Vi producerede de flotteste snobrød og spillede Fodboldkamp med børnene.
Sidst på dagen løb Christian & Michael en lang tur rundt om Hylte.
Michael kørte en tur ind til Eksjø for at købe gas, han blev flået 487.- Svenske for en 11 kg. gasflaske.
Om aftenen lavede Fille dejlig man og senere gik vi alle sammen op i stuen og slappede af. Alle var trætte og Fille lidt ekstra træt idet hun venter sit 3 barn.

Søndag klokken 11 efter en dejlig morgenmad kørte vi hjem. Vi talte med naboen inden vi kørte fra huset idet vi skal have fældet et kæmpe træ i forhaven.

Besøg nr. 69 30 September 2005- 2 Oktober 2005

Afgang Fredag klokken 13.30 Fie, August, Lubbe, Michael kører op til huset.
Vi ankommer 16.46 hvor vi bliver modtaget af Mamette, Peter, Carl, der er kørt i forvejen om Torsdagen for at lukke huset op. Der bliver serveret vin på terrassen og Mamette serverer en meget velsmagende Thai suppe Fredag aften. Vi ender oppe i stuen hvor vi snakker og slapper af.
Lørdag morgen serveres der igen dejlige boller og vi fejre Peter´s 67 års fødselsdag. Vi kører en tur ind til Vetlanda hvor vi parkere lidt ude for byen. Vi går en dejlig tur tæt på vandrehjemmet hvor der er de smukkeste søer. Vi går videre ind til byen og finder et stort loppemarked på vejen hvor vi køber en rød cykel til Carl til 350 kr. Vi køber endvidere nogle gamle støbejerns pander som skal restaureres. Vi ender inde på den lokale cafe hvor vi drikker Cafe Latte og spiser store Muffins.
Lubbe kigger på forretninger vi besøger et LIDL supermarked på vejen hjem.
Lørdag aften serveres der en udsøgt fødselsdagsmiddag bestående af svampesuppe til forret, indbagt oksemørbrad med Pommes Maxine til hovedret og middagen afsluttes med en udsøgt chokolade mousse. Vi laver en bakke med knas og kaffe og ender oppe i stuen. Pigerne ser film til langt ud på natten. De så åh happy day og Charlie Chaplin. Peter pakkede gaver op, han fik en rød bluse, et varmetæppe, en karaffel fra Mathiesen og 1000 kr. af Fie & Michael til at købe en ny lampe for.
Søndag morgen spiser vi igen boller og kører hjem. PÅ vejen stopper vi på Mcdonalds for at drikke kaffe og senere på dagen enden vi hjemme hos Fie & Michael hvor vi igen drikker kaffe og her deltager Michael Mathiesen også. Det var noget af en fødselsdags weekend og man må sige at vi nu har fejret Pede…
Louise kørte det meste af vejen hjem – det tog lang tid…snork, hun kører som en gammel mormor.

Besøg nr. 70 Søndag den 20 November 2005.

Carl, Peter Berthelsen og Michael tager færgen Søndag morgen Klokken 08.00 op til huset for at lukke det ned. Vi kører der op på 3 timer inkl.sejladsen.
Vi spiser lidt frokost i køkkent og får slukket for vandet, lagt musepiller ud m.m.
Vi aflevere diverse varer til vores gode naboer som holder nøje øje med huset medens vi er væk. Vi kører hjem igen og ankommer til Helsingør klokken 15.00